بعد از یه روز کاری سخت و پرمشغله و کلی سر و کله زدن با کارمندان و مشتریان ماشین خود رو روشن می کنین تا به خونه برگردین، اما ترافیک سنگین خیابون، اون قدر عصبانی تون می کنه که همیشه با دست روی فرمون ماشین می کوبین و فریاد می زنید. بعضی وقتا هم دست تون رو روی بوق گذاشته و می خواین هر طور که شده و از هر راهی از ترافیک فرار کنین. تازه این بخشی از داستانه. وقتی به خونه می رسید با کلی عصبانیت در رو به هم می کوبین و بر سر همسر و بچتون هم داد می زنید. اما بدونین که کنترل بد عصبانیت نه فقط موجب ناراحتی دور و بریا تون می شه بلکه می تونه سلامت شما و روابط کاری تون و ارتباطات تون رو هم به خطر بندازه.

1- ورزش کنین.

فعالیت جسمی به شما کمک می کنه که عصبانیت شما طول مدت کوتاه تری داشته باشه. با افزایش توان جسمی قدرت غلبه شما بر عصبانیت بیشتر می شه.

2- شروع به نوشتن کنین.

کلماتی که موقع عصبانیت بیان می کنین رو روی کاغذ بنویسین و تلاش کنین دیگه هنگام دعوا و عصبانیت اونا رو تکرار نکنین.

3- یه لحظه تفکر کنین.

در مراحل شدید عصبانیت بهتره از روبرو شدن با فردی که از دست اون عصبانی هستین دور شید و در مقابل اون قرار نگیرید. به جای این چند لحظه به خود فرصت بدین تا آروم شده و در مورد روشای بیان عصبانیت کمی فکر کنین.

4- خشم تون رو خالی نکنین.

این یه باور غلط اجتماعیه که میگن بیرون ریختن غضب و خشم و عصبانیت همیشه بهترین راه احساس راحتیه. خالی کردن خود با فریاد و عصبانیت می تونه باعث بروز مشکلات بیشتر شه به جای اینکه اونا رو حل کنه. این کار می تونه روابط بین افراد رو بدتر کرده و روش خوبی واسه الگو بودن واسه کودکان نیس.

5 -حرف بزنین به جای داد زدن.

در مورد چیزی که دارین می گین کمی فکر کنین و صدای تون رو بلند نکنین. در مورد چیزی که شما رو عصبانی کرده با آرومی توضیح بدین. تلاش کنین قبل اینکه جواب بدین به چیزی که فرد مقابل تون هم میگه گوش کنین.

 

6- تنوع رو یادتون نره.

اگه می ببینن که ترافیک و شلوغی خیابونا شما رو عصبانی می کنه، از وسیله دیگری به غیر از اتومبیل خود واسه رفت و اومد استفاده کنین یا اگه امکان داره مکان شغل خود رو نزدیک محل زندگی تون انتخاب کنین.

7-به فواید و مضرات عصبانیت فکر کنین.

بعد از اینکه عصبانیت تون پایین اومد با خود فکر کنین این عصبانیت چه فوایدی واسه من و فرد مقابل داشت؟ آسیبا و اثرات منفی اونو من و دیگری چه قدر بود؟ مشکل رو برطرف کرد؟


8- از مهارت حل مشکل استفاده کنین.

با خود فکر کنین و راه حلای دیگری رو به غیر از عصبانیت واسه حل مشکل پیدا کنین.

9 -موقعیت رو قبول کنین.

بعضی چیزها رو نمیشه عوض کرد. بعضی وقتا باید به جای عصبانی شدن وضعیت الان رو قبول کرد و با اون سازگاری پیدا کرد. در این صورت لازمه روشای مقابله با مشکلات رو یاد گرفته و یا اونا موافق شید.

10- به سلامت خود فکر کنین.

عصبانیت موجب افزایش هورمون استرس و عصبانیت در بدن شما می شه که این خود موجب افزایش فشار خود شما می شه. پس بذارین با آرامش مشکلات برطرف شه، چون که عصبانیتای دراز مدت و شدید سلامت قلب شما رو هم به خطر میندازه.

Written by

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *