10 راه کنار اومدن با درد آرتروز

درد آرتروز (التهاب مفاصل) باعث می شه که کمتر جنب و جوش بدنی داشته باشین. در این مقاله 10 راه حل رو واسه شما میگیم تا بهتر بتونین با این درد زندگی کنین.

1- چند تا نکته مهم موقع حموم کردن

یه حموم آب گرم باعث آرامش خشکی و درد مفاصل می شه.

اگه شونه ها و آرنج تون درد می کنه، به جای خشک کردن خودتون با هوله، اونا رو با هوله بپوشونین.

 

2- چمباتمه بزنین.

وقتی که چیزی رو می خواین از زمین وردارین، واسه جلوگیری از کمردرد به جای خم شدن از کمر، چمباتمه بزنین و زانوها رو خم کنین.

اگه این کار خیلی براتون دردناکه، واسه کمتر فشار آوردن به زانو، روی یه صندلی بشینین و از روی زمین چیزی رو وردارین.

 

3- از مفاصل بزرگ خود استفاده کنین.

واسه کاهش درد به وجود اومده به وسیله آرتروز انگشتان دست، از مفاصل و عضلات بزرگ بدن خود واسه انجام کارا استفاده کنین. پس:

– به جای کیف پول دستی، از کیف پول بنددار استفاده کنین.

– واسه بستن کشوهای کابینت، به جای دستتون، از کنار باسن خود استفاده کنین.

– گلدان و وسایل رو با دو دستتون حمل کنین.

 

4- خیلی راحت سوار ماشین شید.

اگه دارای آرتروز هستین، اجازه ندین ترس از درد باعث شه سوار ماشین نشید.

واسه سوار شدن به ماشین، اول به کنار صندلی ماشین نزدیک شده و بشینین، طوری که پاهاتون بیرون ماشین باشه. بعد پاهای خود رو به داخل ماشین ببرین.

واسه پیاده شدن از ماشین، برعکس سوار شدن، اول پاهای خود رو بیرون بیارین و بعد به آرومی بیرون بیایید.

 

5- کفش مناسب بپوشید.

اگه می خواین که با وجود آرتروز، از نظر بدنی فعال بمونین، باید دقت کنین که کفش شما دارای قوس خوب و کف اون نرم باشه.

بهتره به جای داشتن بند، کفشتون چسبی و یا بدون بند باشه.

اگه کفش بنددار دارین، کفشا رو بپوشید و واسه بستن بند کفش، از کس دیگه ای کمک بگیرین.

 

 

6- در آشپزخانه صندلی چرخ دار بذارین.

واسه اینکه طی کار در آشپزخانه خسته نشید، می تونین از صندلیای چرخ دار استفاده کنین.

در این صورت لازم نیس مدت زیادی سر پا وایسید تا کارای آشپزخانه رو انجام بدین.

 

7- هنگام خرید خودتون رو خسته نکنین.

خرید وسایل و مواد خوراکی ممکنه خسته کننده به نظر آید. راه های زیر می تونه از خستگی جلوگیری کنن:

– لیست خرید خود رو قبل از بیرون رفتن بنویسین.

بهتره موقع بالا رفتن از پله، پایی رو که درد نمی کنه زودتر جلو بذارین و موقع پایین مدن، پایی که درد داره رو زودتر جلو بذارین

– در موقع خرید کردن، به جایی تکیه بدین و یا بشینین.

– از فروشنده واسه حمل کیسه های خرید کمک بخواین.

– وقتی به خونه رسیدید، قبل از خالی کردن کیسه ها کمی استراحت کنین.

 

8- از کمک کننده نوک انگشتان استفاده کنین.

اگه شما دارای آرتروز انگشتان دست هستین، مسواک زدن دندانا و حتی غذاخوردن می تونه براتون سخت باشه.

یه اسفنج ابری رو دور چنگال و یا مسواک خود ببندین تا این وسایل رو آسون و بدون درد در دستتون بگیرین.

 

 

 

9- کار خونه رو کم کنین.

بهتره کارای خونه رو کم کم انجام بدین تا یه دفعه، تا فشار زیادی به مفاصل شما وارد نشه.

کارای خونه رو طبقه بندی کنین و هر روز تو یه قسمت خونه کار کنین تا از بالا و پایین رفتن و یا از یه اتاق به اتاق دیگه رفتن جلوگیری کنین.

وقتی رو واسه استراحت و تمدد اعصاب صرف کنین.

 

 

10- موقع به کار گیری پله مراقب باشین.

بالا و پایین رفتن از پله ها، بر زانو و راناتون فشار وارد می کنه.

بهتره موقع بالا رفتن از پله، پایی رو که درد نمی کنه زودتر جلو بذارین و موقع پایین مدن، پایی که درد داره رو زودتر جلو بذارین.

اگه رتروز زانو دارین، موقع بالا رفتن و پایین رفتن از پله بهتره نرده رو بگیرین.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

Written by

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *