دیابت یکی از پرعارضه ترین بیماریای دنیاس. طبق آمارهای جهانی در سرتاسر جهان حدود 346 میلیون نفر از این مریضی رنج می برن و هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت گرفتار می شن. طبق این آمارها هم در هر 8 ثانیه یه نفر بر اثر این مریضی از دنیا میره و هرساله حدود یه میلیون قطع عضو به خاطر دیابت اتفاق میفته. آمار نگران کننده اینه که حدود 50 درصد آدمایی که به دیابت گرفتار هستن از مریضی خود بی اطلاع ان. طبق آمارهایی که مسئولین بهداشتی کشور ارائه کردن حدود 4 تا 5 میلیون ایرونی به مریضی دیابت گرفتار هستن و آمار قطع عضو به وجود اومده به وسیله این مریضی در کشور ما بالاست. در نتیجه این مریضی نیاز به اطلاع رسانی درست واسه پیشگیری و مقابله با مشکلات اون داره. در قسمت اول و دوم این مطلب پیشنهادایی لازم واسه مقابله با مشکلات و بیماریای به وجود اومده به وسیله دیابت رو عنوان می کنیم. لطفا با ما همراه باشین.

مشکلات مربوط به مریضی دیابت به دو نوع تقسیم می شن:
اول مشکلات میکروواسکولار (آسیب رگای خونی کوچیک) که روی شبکیه چشم، کلیه ها و اعصاب تاثیر میذاره و مستقیما به اندازه قند خون بستگی داره.

دوم مشکلات ماکروواسکولار (تخریب رگای خونی بزرگ)  که باعث بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی، سکته قلبی یا آرتریت می شه. این مشکلات مربوط به قند خون و عوامل دیگری می شه.

پس در قدم اول باید بدونن و به سلامتی خود اهمیت خاص ای بدن. در ادامه مطلب پیشنهادایی رو واسه مقابله با مشکلات دیابت عنوان می کنیم.

 

مریضی خود رو کنترل کنین
اولین قدم واسه مقابله با هر نوع آسیب به وجود اومده به وسیله دیابت، کنترل بیماریه. در واقع لازمه که هر مریض دیابتی خوب قند خون خود رو کنترل کنه.

علاوه بر کنترل قند خون روزانه که باید به وسیله خود مریض انجام شه، لازمه که هر سه تا چهار ماه یه بار، اندازه هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابتی به وسیله دکتر شون کنترل شه.

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یه جور آزمایش خون واسه اندازه گیری مقدار قندیه که در گلبول قرمز به هموگلوبین وصل شده. این آزمایش از آزمایش ساده اندازه قند خون مهمتر و معتبرتره. چون با این روش در دراز مدت اندازه تجمع قند خون اندازه گیری می شه.

اگه اندازه هموگلوبین گلیکوزیله کمتر از 7 درصد بمونه، خطر مشکلات میکرو واسکولار حدودا به صفر می رسه.

به نظر کارشناسان، اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل اصلی دچار شدن به دیابته

اندازه فشار و چربی خون تون رو کنترل کنین
قند و فشار خون دو عامل مهم هستن که واسه پیشگیری از دچار شدن به مشکلات ماکروواسکولار از اهمیت بالایی بهره مند هستن.

بیماران گرفتار به دیابت باید تلاش کنن که همیشه فشار خونشون کمتر از 14 روی 8.5 باشه.

اندازه چربی بد خون یا همون LDL این افراد هم باید پایین و زیر 130 میلیگرم در دسی لیتر باشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این اندازه واسه دیابتیا سیگاری باید زیر 100 میلیگرم در دسی لیتر و در صورت وجود سابقه دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی، زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر باشه.

 

سیگار رو ترک کنین
دخانیات تاثیر مستقیمی روی دیابت نداره. اما دلیلی واسه بروز مشکلات عروقیه.

خطر بروز مشکلات ماکروواسکولار شدید در افراد دیابتی که سیگار میکشن، بیشتره. این مسئله هم به سکته مغزی، سکته قلبی و بروز آرتریت در اندامای تحتانی بدن منجر می شه.

بدیش اینه بعد از دچار شدن به دیابت نمیشه کاری کرد، اما ترک سیگار باعث حذف یکی از عوامل بروز مشکلات اون حساب می شه.

 

به فکر تغذیه سالم باشین
تغذیه در سلامت دیابتیا نقش مهمی داره. افراد دیابتی نمی تونن هر ماده غذایی رو خیلی راحت و بدون تامل مصرف کنن. دیابتیا مانند همه مردم باید تغذیه سالم و متنوعی داشته باشن.

به نظر کارشناسان، داشتن یه رژیم دیابتی نیاز به نظر نمی رسه. یعنی مریض دیابتی می تونه همه چیز بخوره، اما به روش متعادل و کنترل شده.

تنها مسئله ای که این این افراد باید مورد توجه داشته باشن مصرف  قندهای زودجذبه. لازمه که از مصرف زیاد و مرتب اونا بپرهیزند.

 

وزن خود رو کنترل کنین
وزن همه افراد و مخصوصا دیابتیا باید متناسب باشه. البته پیشنهاد نمی شه که بیماران دیابتی با هر قیمتی خود رو لاغر کنن. فقط لازمه که حواس شون به کنترل وزن شون باشه.

این افراد در صورت داشتن اضافه وزن باید مصرف چربیا (سوسیس کالباس، کره، پنیر و چیزای دیگه ای به جز اینا) رو محدود کنن.

به نظر کارشناسان، اضافه وزن و چاقی بیشتر از اندازه یکی از عوامل اصلی دچار شدن به دیابته و نبود کنترل اون، باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شه.

 

به طور مرتب ورزش کنین
افراد دیابتی باید به طور مرتب ورزش کنن و جنب و جوش بدنی داشته باشه. لازمه که این افراد روزانه حدود نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشن. البته بهتره در مورد نوع ورزش با دکتر شون مشورت کنن.

افراد گرفتار به دیابتی که میخوان ورزشای سنگین بکنن و یا جزو ورزشکاران هستن، باید روشای کنترل افزایش قند خون خود رو یاد بگیرن تا از بروز هیپوگلیسمی یا افت قند خون پیشگیری کنن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورزش از بروز خیلی از بیماریای طولانی، بیماریای قلبی عروقی، اضافه وزن و چاقی بیشتر از اندازه پیشگیری می کنه.

علاوه بر این ورزش کردن می تونه شما رو از استرس نجات داده و سرحالی رو به زندگی تون هدیه دهد.
ادامه داره…

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

Written by

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *