امروزه بیشترین نگرانی ای که معمولا با اون مواجه هستیم نگرانی از چروک شدن پوست صورت هامونه و همیشه تلاش بر اون داریم با کرما و جراحیای جور واجور پوستی سرحال  و باطراوت داشته باشیم . ما در این مقاله راه های موثر بر جوون موندن پوست صورت رو واسه شما همراهان گرامی منتشر کردیم.

10 راز جوون موندن پوست صورت رو بشناسین

صنایع آرایشی و بهداشتی با تولید کرمای ضدچروک و ضدپیری، مصرف کنندگان رو دچار چالشای تازه ای کردن. بعد از یه مدت ادعای تولیدکنندگانِ این کرما مبنی بر اینکه این اجناس با داشتن رتینول معجزه می کنن، به وسیله ناظران تبلیغاتی رد شد؛ چون طبق گزارش سازمان استاندارد تبلیغات، تولیدکنندگان این کرما مدعی بودن که رتینول، عنصر عجیب و غریب و حیرت انگیزیه که می تونه چروک و خطوط ریز روی پوست رو برطرف و افراد رو جوون تر کنه. اما خیلی از خانوما نمی دونن که این رتینول در واقع همون ویتامین A است که مثل خیلی از ویتامینا و روغنا، در مواد خوراکی مختلفی که روزانه اونا رو مصرف می کنیم هست و می تونه از بدن در برابر پیری مراقبت کنه.

با یه قضاوت ساده میشه فهمید با مصرف خیلی از مواد خوراکی می تونیم به جوون موندن پوست صورت خود کمک کنیم و البته در کنار این مواد غذایی اگه دل مون خواست از کرمای ضدچروک هم استفاده کنیم، اما نباید از اونا انتظار معجزه داشته باشیم. با مصرف خیلی از مواد خوراکی و البته رعایت بعضی نکات ساده، می تونیم پوست مون رو سالم و سرحال نگه داریم و از پیری زودرس اون جلوگیری کنیم. این خوراکیا شامل مقدار مناسبی از ویتامینا مخصوصا ویتامین A هستن و به جوون موندن پوست صورت کمک می کنن. در ادامه با این خوراکیا بیشتر آشنا میشین.

۱. هویج و گوجه فرنگی

هر دوی این صیفی جات، مقدار زیادی بتاکاروتن دارن. بتاکاروتن موجود در خوراکیا پس از هضم در بدن به ویتامین A یا همون رتینول تبدیل می شه. این ماده شیمیایی، رشد سلولای پوست رو تحریک می کنه و منتهی به تولید کلاژن می شه. کلاژن در واقع همون ساختار پروتئینیه که موجب جوون موندن پوست صورت می شه و توانایی ارتجاعی اونو حفظ می کنه.

مطلب پیشنهادی :   زولبیا رنگی نخرید!

از اونجایی که بتاکاروتن از آنتی اکسیدان ها مانند یه سد محکم پشتیبانی می کنه، یه ماده ضدپیری خوب حساب می شه؛ چون آنتی اکسیدانا سیستم دفاعی بدن ما رو در برابر رادیکالای آزاد تقویت می کنن. همونجوریکه میدونید رادیکالای آزاد مولکولایی با عکس العمل پذیری بالا هستن که ممکنه بدن رو به سمت پیری زودرس و بیماریای جور واجور ببرن.

رادیکالای آزاد به دلیل مصرف اکسیژن به وسیله بدن، آلودگی، ورزش زیادتر از اندازه یا قرار گرفتن در برابر نور خورشید به وجود میان.

۲. خونواده مرکبات

لیمو شیرین و ترش هر دو جزو منابع ویتامین C هستن که در نقش یه آنتی اکسیدان عمل کرده و به مراقبت پوست در برابر پیری کمک می کنن. ویتامین C موجود در مرکبات هم مانند ویتامین A واسه تولید کلاژن لازمه. پوره لیمو پر از بیوفلاونوئید (یه ترکیب فعال بیولوژیکی موجود در پوست مرکبات) است. این بیوفلاونوئید به تقویت مویرگای زیر پوست کمک می کنه و نمی ذاره این مویرگای نازکِ زیر پوست، پاره شن و منظره ناخوشایندی رو واسه پوست به وجود بیارن.

۳. فندق و بادام برزیلی

آجیلا پر از اسیدهای چرب لازمن که هنگام هضم، از سلولای پوست پشتیبانی می کنن. اسیدهای چرب واسه پوست کلاژن میسازن و به حفظ رطوبت پوست و خاصیت ارتجاعی و استواری اون کمک می کنن. شکلای جور واجور آجیل ها خواص ضدالتهابی دارن و کمک می کنن پوستی صاف و بدون جوش داشته باشین.

مطلب پیشنهادی :   قوانینی واسه جوون موندن پوست صورت

۵. هرچه زودتر واسه ترک سیگار دست به کار شین

دلایل موجود نشون میده افراد سیگاری از خطوط و چین و چروک بیشتری نسبت به غیرسیگاریا رنج می برن. چون مونوکسید کربن موجود در سیگار، گردش خون محیطی (مویرگای خونی کوچیک که کار تغذیه پوست رو بردوش دارن) رو دچار مشکل می کنه. دوستان عزیزم این رو من نمی گم این حاصل بررسیای یه طبیعت دکتر (کسی که واسه درمان از راه های طبیعی استفاده می کنه) به نام لورنس کرک (Laurence Kirk) است.

سیگار کشیدن جذب ویتامین C (که عنصر لازم واسه رشد کلاژن نوین هستش) به وسیله بدن رو هم متوقف می کنه.

۶. در برابر پرتوهای فرابنفش قرار نگیرید

هرچند که در ظاهر همه چیز طبیعی به نظر می رسه، اما برنزه شدن پوست در واقع نشون دهنده اندازه کمی آسیب پوستیه. بدن واسه مراقبت از خود در برابر پرتوهای فرابنفش، ملانین (رنگدونه پوستی) تولید می کنه. قرار گرفتن در برابر مستقیم پرتوای فرابنفش خورشید، موجب تجزیه ساختارهای کلاژنی می شه و در واقع به روند پیری و چین و چروک پوست سرعت میده.

۷. توت فرنگی

 این میوه تابستونی منبع غنی از ویتامین C بهتون میده و همونجوریکه قبلا هم گفته شد، ویتامین C چون ساختار کلاژنا رو تقویت می کنه واسه ایجاد بافت پوست لازمه. همونجوریکه میدونید کلاژنا واسه جوون موندن پوست صورت اهمیت زیادی دارن؛ چون مثل یه چهارچوب محکم از سلولای پوست مراقبت می کنن.

۸. آب فراوون بخورین

هممون در تموم طول روز، همیشه آب بدن مون رو از دست می دیم. از اونجایی که هر شخص بزرگسال باید دست کم دو لیتر آب در روز بخوره، وقتی که ما دچار کم آبی میشیم بدن اهمیت زیادی به پوست نمی ده و واسه حفظ زندگی و همین طور انجام عمل تعریق و دفع سموم از بدن، آب موجود در خودشو به ارگانای لازم مانند قلب و کبد منتقل می کنه. افزایش مصرف آب تضمین می کنه که آب لازم واسه تشکیل سلولای پوست، حتما به پوست منتقل شه چون بدن دیگه دچار کمبود آب نیس.

مطلب پیشنهادی :   مواد غذایی مضر واسه رفلاکس معده

۹. روغن زیتون رو یادتون نره

 روغن زیتون، خوراکی فوق العاده ایه و به عنوان آنتی اکسیدانی قوی، از پوست در برابر آلودگیا مراقبت می کنه. از طرفی با اثرات اکسید کننده خورشید روی پوست ما هم مقابله می کنه؛ چون «اکسیداسیون» سلولای پوست رو بیشتر به مرگ نزدیک می کنه و این یعنی آرزوی جوون موندن پوست صورت پَر! پس از قرار گرفتن در برابر نور خورشید حتما از روغن زیتون روی پوست خود استفاده کنین. این روغن عجیب، در مراقبت از پوست در برابر آسیب پرتوهای آفتاب مؤثر هستش.

۱۰. ورزش کنین

حتما با فواید ورزش آشنا هستین. ورزش با تقویت جریان خون و مواد مغذی در سطح پوست، به بازسازی و جوون موندن پوست صورت کمک می کنه. به لطف ورزش، خون در سراسر بدن به جریان زنده و پویای خود ادامه میده. ورزش باعث می شه سلولای پوستی عمیق تر، نسبت به سلولای سطح پوست فعالیت بیشتری دارا باشن و همیشه سلولای کهنه سطح پوست با سلولای جوون و تازه زیر پوست جانشین می شن. وقتی لایه فرسوده و مرده روی پوست با سلولای جوون و سرحال زیرین جانشین شه، پوست لایه برداری شده و جوون تر و قشنگ تر به نظر می رسه.

.

منبع : gahar.ir

Written by

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *