10 راز تحریک متابولیسم بدن

اگه می خواین در طول روز چربی و کالری بیشتری بسوزونین این مطلب به دردتون می خوره.

می دونین راز داشتن متابولیسم یا همون سوخت و ساز سریع تر چیه؟ اگه شمام نگرانی برنامه غذایی و اندازه کالریای دریافتیتان رو دارین و همیشه غذاهای رژیمی میل می کنین باید بدونین رژیم و کاهش مواد غذایی مصرفی به تنهایی باعث لاغری نمی شه. در این صورت شما فقط متابولیسم بدنتون رو کاهش دادین. واسه سالم و خوش اندام بودن لازمه به سیگنالای گرسنگی بدن جواب بدین و به درستی غذا بخورین. خوش اندام بودن به معنی گرسنگی کشیدن نیس. باید مواد غذایی کامل، سالم و متنوعی بخورین.

بعد از 20 سالگی و در هر ده سال ریتم متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن به اندازه 2 درصد کم میشه. البته این معنیش این نیس که ً چاق میشین. باید متابولیسم بدنتون رو تحریک کنین. با ما همراه باشین تا با ده راز سرعت بخشیدن به موتور داخلی بدن آشنایتان کنیم.

 

واسه خودتون قهوه با چای آماده کنین

یه فنجون قهوه صبحگاهی باعث می شه تا بدن به مدت دو ساعت کالری مصرف کنه. علاوه بر این چای سبز هم واسه سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن فوق العاده س. باید بدونین نوشیدن منظم چای سبز به لاغری و خوش اندامی شما کمک می کنه.

 

کارکرد غده تیروئیدتون مهمه

اگه از اضافه وزن و چاقی شاکی هستین حتماً کارکرد غده تیروئیدتون رو بررسی کنین. اگه می ببینن که هیچ کنترلی روی وزنتون ندارین به دکتر مراجعه کنین و از اون بخواین کارکرد این غده مربوط به متابولیسم رو بررسی کنه. اندازه قند خونتون رو هم بررسی کنین. اگه تیروئیدتون درست کار نکنه متابولیسم بدنتون کنه می شه و وزنتون بالا میره.

داره کارکرد متابولیسم بدنتون به اندازه 30 درصد افت کنه. به جای این که گرسنگی بکشین و خودتون رو عذاب بدین مواد غذایی سالم بخورین و به طور مرتب ورزش کنین

به اندازه کافی بخوابین

خواب شبونه ی کمتر از 7 ساعت باعث به هم ریختن هورمونای کنترل وزن می شه. اگه کمبود خواب داشته باشین بدنتون نمی تونه خوب گلوسیدها رو تجزیه کنه و در این صورت احتمال دچار شدن به دیابت و چاقی بالا میره.

 

صبحونه بخورین

اگه یه صبحونه خوب یعنی شامل پروتئین و مواد چربی مانند تخم مرغ یا ماست شامل پروتئین بخورین اندازه متابولیسم بدن رو 10 درصد افزایش می دین. یافته های پژوهشی که در سال 2010 در Journal international de l’obésité به چاپ رسید نشون میده خوردن یه صبحونه شامل مواد چرب باعث می شه که بدن در طول روز گلوسیدها و چربیای بیشتری بسوزونه.

 

آب خنک بخورین

نوشیدن آب متابولیسم بدن رو بالا می بره به خصوص اگه آب یخ باشه. دلیلش هم اینه که بدن انرژی زیادی واسه گرم کردن اون خرج می کنه.

 

دست کم سه تا چهار وعده غذا بخورین

حذف وعده های غذایی رو از یاد ببرین و اگه می تونین 5 تا 6 وعده کم حجم بخورین. اگه قصد لاغری دارین بهتره از پرخوری در وعده شام دوری کنین. بهتره ناهار رو بیشتر بخورین. وقتی که وعده های بیشتری میل می کنین کار متابولیسم بیشتر شده و امکان کاهش وزن هم بالا میره.

 

عضلاتتون رو به کار بگیرین

هر چقدر بیشتر عضلاتتون رو به کار بگیرین کالری بیشتری می سوزونین. تلاش کنین حتماً عضلات پاها و رانا رو تقویت کنین.

پیاده روی کنین، از پله ها بالا برید، کوه برید. خلاصه این که از نشستن یه جا دوری کنین و عضلاتتون رو به کار بگیرین.

 

 

پروتئین بیشتری استفاده کنین

یافته های پژوهشی که در سال 2012 در Journal de l’Association médicale américaine به چاپ رسید نشون میده آدمایی که پروتئین بیشتری مصرف می کنن در زمان استراحت هم متابولیسم بالاتری دارن. متأسفانه بیشتر خانوما پروتئین کافی مصرف نمی کنن. پیشنهاد می کنیم در هر وعده غذایی پروتئین کم چرب بیشتری مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ استفاده کنین. واسه میان وعده هم یه ماده غذایی پر از پروتئین مانند یه مشت بادام بخورین.

 

گرمای فلفل شیلی رو تجربه کنین

فلفل شیلی شامل رنگ دانه هاییه که سیستم عصبی رو تحریک می کنه و بعد از غذا متابولیسم بدن رو بالا می بره. اگه به غذاهایتان فلفل شیلی اضافه کنین اشتهایتان هم کم میشه و کمتر غذا می خورید. اگه به طور مرتب از این فلفل بخورین متابولیسم شما به طور زیادی بالا میره.

 

به اندازه کافی غذا بخورین

داره کارکرد متابولیسم بدنتون به اندازه 30 درصد افت کنه. به جای این که گرسنگی بکشین و خودتون رو عذاب بدین مواد غذایی سالم بخورین و به طور مرتب ورزش کنین. در هر شرایطی حذف وعده های غذایی و گرسنگی کشیدن راه حل لاغری نیس.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

Written by

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *