درسته که در سال ۲۰۱۵، نه ماشین پرنده ای اختراع شد و نه رباتای پرستار سگ و نه ماشین زمان! اما اون که چه از پیشرفت دنیا در این سال دیدیم کم نبود و تاثیر اونم بر دنیای کسب و کارا خیلی خیلی زیاد بود.

رشد رو به رشد به کار گیری اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی (و به خصوص در ایران!) به نسبت سالای قبل، تلنگری به کسب و کارا زد که حواسشون رو بیشتر به این رسانه ها جمع کنن.
از طرفی نوع برخورد مردم با پیامای تجاری کلا تغییر پیدا کرده و این موضوع در پروسهای ، و روابط عمومی تاثیر بسیار زیادی داشته.

در همین زمینه، «۴ نکته لازم واسه روابط عمومی در سال ۲۰۱۶» واسه شما آماده شده، تا با رویکردهای جدیدی که باید در این سال در روابط عمومی (PR) داشته باشیم آشنا شیم. با Modir TV همراه باشین.

۱) همکاری با سوم شخصا

  • بازاریابی دهن به دهن
  • ریپورتاژهای خبری
  • پوشش خبری خبرگزاریا
  • و…

همه اینا بر یه نکته روشن تاکید دارن: «تاثیر حرف سوم شخص!»

منظور از این جمله اینه که مشتریان شما، بدون توجه به این که شما چی می فروشید و مشتری هاتون چه کسائی هستن، وقتی شما رو می پذیرن که فرد سومی (مانند خبرنگاران مطرح و محبوب شهر، روزنامه نگارا نام آشنا و یا حتی اقوام و بستگان اونا) کالا یا خدمات شما رو پیشنهاد دهد و از تجربه رضایت بخشی که با محصول شما داشته، حرف بزنه.

سوم شخصای نوظهور

اما در دنیای امروزه، تا حدودی شما باید یواش یواش با خبرگزاریای رسمی و روزنامه نگارانی که در ازای دریافت پول، براتون مقاله می نویسند، خداحافظی کنین! در دنیای مدرن امروزی، افراد موثر، کسائی هستن که با سبک و روش ابداعی و خاص خود، با به کار گیری تصاویر و وسایل چشمی خیلی مهم، در شبکه هایی مانند اینستاگرام و توییتر به فعالیت می پردازن.

تاثیرگذاران جدید، اونایی هستن که در شبکه های اجتماعی شناخته شدن و علاقه مند به همکاری با شرکتا و سازمانای بزرگ هستن. به طور مثال بعضی از نویسندگان توییتر، جای خیلی از خبرنگاران، فیلم سازان یوتیوب و خبرگزاریای رسمی رو گرفتن.

روابط عمومی شرکتا، یواش یواش باید به سمت همکاری با این برنده های خودساخته و غیر رسمی پیش برن. وقتی که فردی با سبک و سلیقه انتخابی خود، مطرح و برند شد، می تونه شما رو هم به بهترین و تاثیرگزارترین حالت ممکن معرفی کنه…و حتی شمام در کنار اون، برند شید.

۲) ذات برندتون رو به نمایش دربیارین!

با در نظر گرفتن پیشرفت روز افزون تکنولوژی و گسترش به کار گیری شبکه های اجتماعی (که همه جا دردسترس همه هستش) و هرکی می تونه حرف هاش رو (آزادانه) بگه؛ دیگه برنده ها و شرکتای جور واجور مثل قبل آرامش ندارن! اونا همیشه تحت نظر کاربران هستن! یه مشتری ناراضی می تونه با یه ویدیو کلیپ ساده در آپارات یا تلگرام، مردم رو متوجه ضعفای برند و محصولتان کنه!

یه توییت داغون کننده، حتی بعضی وقتا می تونه برند شما رو با خاک برابر کنه!

وقتی که «ذات» برند بر زرق و برق اون پیروز میشه..

این موقعیت ترسناک، از طرفی فواید زیادی هم داره، به طور مثال یواش یواش مردم از تبلیغات سنتی به سمت روابط عمومی جهت داده می شن؛ و بیشتر به باطن و اصل یه برند توجه می کنن تا نام و زرق و برق و تبلیغاتش!

تو یه آمارگیری که نشریه The Millenial Consumer study منتشر کرد، ۵۸ درصد مشتریان زن عقیده داشتن که یه برند قبل از ارائه محصول و کالای جدیدش باید محتوایی متناسب با این محصول ارائه کنه.

پس تلاش کنین تا در شبکه های مجازی و وب سایتای پرمخاطب، کالا یا خدمات نوپای خود رو، قبل از پخش، معرفی کنین تا مخاطبان تون آمادگی ورود این کالا رو داشته باشن.

در بخشی دیگه از این آمار می خونیم که ۴۸ درصد افراد، فکر می کنن که مطالب و محتوای بیان شده به وسیله شما، باید رو راست و درست باشه. اینجاس که دیگه نام و برند به تنهایی نمی تونن جلو رفتن صنعت باشن، بلکه معنی و درون مایه برنده که در پیشرَایشون برندتون موثر میشه.

تلاش کنین همیشه واسه مشتریان دلیلی داشته باشین، که به چه دلیل باید شما رو انتخاب کنن؟ به چه دلیل نباید رقبا رو انتخاب کنن؟

۳) با عبارت «۱۰۰% تضمینی» خداحافظی کنین!

۱۰۰% تضمینی، با ما به قله برسین، ما بهترینیم، ما خیلی خوبیم، ما اولینیم و…

دیگه این روش ها و شعارهای تبلیغاتی جوابگو نیس، چون که مشتریان، باهوش تر از قبل شدن. اونا متوجه می شن که شما فقط در حال تبلیغ هستین و خیلی سریع در مقابل شما، دیواری می کشن تا نتونین به ذهنشون نفوذ کنین.

باهوش

راه حل، اینه که شمام باهوش شید! محتوای تولیدی شما نباید بطور مستقیم نامی از شما ببره، یا اگه اسمی برده می شه، باید با زیرکی باشه تا مخاطب رو نرنجاند.

راه حل

دیگه دوران این که «شما هرچه خواستین بگید و مشتریان، همون رو ببینن» پایان پیدا کرده! حالا وضعیت به این صورته که «ببینین مشتریان چه محتوایی دوست دارن، و شمام همون رو تولید کنین».

    • ببینین مشتری مدنظرتان بیشتر چه نوع محتوایی رو پسند می کرد؟
    • ویدیو کلیپ در یوتیوب و تلگرام و آپارات؟
    • ترفندا و راه حلایی دور و بر مشکلاتش؟
    • مشکلات

  • تصاویر و Wallpaperهای قشنگتر و جذاب؟

مقاله «چیجوری در ۶ قدم، محتوایی بنویسیم که خونده شه؟» در همین زمینه به شما کمک می کنه.

تموم قوای خود رو روی یه رسانه نذارین !

هیچوقت ارزش و تاثیر رسانه های رسمی، مجلات کثیرالانتشار و خبرگزاریای رسمی (مثل فارس، Yjc، تابناک و…) رو یادتون نره، هرچقدر هم که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعال باشین، نباید رسانه هایی رو که قبلا جواب خود رو در تاثیرگذاری، دادن از قلم بندازین.

هر کدوم از رسانه ها شاید حرف متفاوتی رو با بیان متفاوت بزنن، اما همه این حرفا، از یه پارچگی و هم جهتی ثابت و مشخصی پیروی می کنن، که در واقع درون مایه و تفکر اصلی برند شماس!

Written by