در این مقاله می خوایم در مورد طراحی لوگو و تاثیر مستقیم لوگو روی برندینگ صحبت کنیم. در ادامه به توضیح در مورد شکلای جور واجور لوگو و ویژگیای اون می پردازیم.

طراحی لوگو چقدر مهمه؟

لوگوها شکلای جور واجور مختلفی دارن که با شناخت دسته بندی اونا میشه لوگوی مناسب تری رو واسه کار و کاسبی خود انتخاب کرد. لوگو نماد شما هستش. شما با این نماد به یاد خواهید اومد. طوری که هرجا نماد شما دیده شه نوع فعالیتتون و هر چیزی که از شما می دونن به یاد میاد. پس با لوگویی خاص به یاد موندنی شید.

تلاش کنین از طرحی استفاده کنین که براتون هدف دار باشه. لوگو معرف شرکت ، سازمان یا کار و کاسبی شماس. لوگو به فعالیت شما هویت میده و باعث جلب اعتماد بیشتر از سمت مخاطب میشه. نبود به کار گیری لوگو در کار و کاسبی به طور کامل احساس می شه.

لوگوها تاریخ انقضا دارن؟

خیر ، لوگوی قشنگتر چیزی نیس که نیاز به تغییر داشته باشه. شرکتایی هستن که با اینحال که چندین سال از فعالیتشون میگذره ولی هم اونقدر با همون لوگو قدیمی خود ، در ذهنا بیشتر خودشون رو ثبت می کنن. مثل شرکتای ماشین سازی مانند بنز و بی ام و که از همون اول کارشون تا کنون از یه لوگو استفاده کردن.

این که یه لوگو هیچ وقت در کل زمان فعالیت شما تغییر نکنه و مردم هم اون نماد رو بشناسن ، حس ثبات و مورد اعتماد بودن اون شرکت و مجموعه رو به بقیه منتقل می کنه.

نکته مقابل این قضیه هم هست. یعنی میشه لوگو رو عوض کرد اما این موضوع بستگی به نیاز سازمان و کار و کاسبی داره.

شرکتای بزرگی هم هستن که لوگو و نمادشان رو تغییر میدن. لوگوی اینستاگرام و یا خود گوگل از این دسته لوگوها هستن که همیشه تغییرات اونا رو دیده ایم.

این شرکتا با این تغییرات می خوان خودشون رو انعطاف پذیر در مقابل تغییرات و به اصطلاح update نشون بدن. نکته این جا هستش که طرح اولیه بازم حفظ می شه و شما با دیدن این تغییرات احساس نمی کنین که لوگو یه شرکت دیگه رو می بینین.

چه نوع طراحی لوگویی مناسبه؟

طراحی لوگو ، بخش ای بسیار وسیعه. تا حالا تعداد زیادی لوگوهای طراحی شده دیدین که هر کدوم با فوت وفن خاصی طراحی می شن.

۴ نوع فوت وفن طراحی لوگو هست :

۱٫ طراحی لوگوهای عکس دار ( آیکون )

۲٫ طراحی لوگوهای متن دار ( تایپوگرافی )

۳٫ طراحی  لوگو حرف نماد ( مونوگرام )

۴٫ طراحی لوگوهای عکس و متن دار ( ترکیبی )

هر کدوم از این دسته بندیای طراحی لوگو به شکلی مناسبه که در ادامه به توضیح شکلای جور واجور لوگوها می پردازیم.

طراحی لوگوهای عکس دار

تصاویر تاثیر بیشتری تو ذهن داره و خیلی راحت در حافظه می مونه. اگه یه طرح قشنگتر داشته باشین ویا بتونین از تصویر خوبی استفاده کنین ، لوگوی شما دیگه احتیاج به متن نداره.  طراحای گرافیکی هم خوب تو ذهن می مانند که تعداد بیشماری از اونا رو دیدین. مثل لوگوی twiter , android , apple  و … اینکه بخواین یه طرحی داشته باشین که با نگاه کردن به اون کار و کاسبی تون تشخیص داده شه خوبه ولی شرکتایی هم هستن که طراحی لوگویی رو انجام دادن که هیچ معنی خاصی در طرحشون دیده نمی شه و لوگوی بسیار خوبی دارن. با این حال شما با دیدن این طرح به یاد این شرکتا می افتین. به خاطر این که خودشون به لوگو معنا میدن نه لوگو به اونا.

طراحی لوگوهای متن دار

بیشتر مردم دنیا طرحای ساده تر رو پسند می کرد می تونین با یه متن کوتاه یا یه طرح گرافیکی ساده، تاثیر خوبی تو ذهن اونا بذارین. مثل شرکتای بزرگی هم چون Yahoo و Facebook.

این نوع طرحا خوانا و کم گرافیک تر از بقیه مدلای لوگو هستن. واسه کسب و کارایی که برندینگ اهمیت خاصی داره و میخوان اسم برندشون رو معروف کنن این نوع طرحا بیشتر استفاده می شه.

طراحی لوگو حرف نماد ( مونوگرام )

این لوگوها با به کار گیری حرف اول برند یا به کار گیری چند حرف به صورت ترکیبی طراحی می شن. نمونه های زیبای بسیاری واسه طراحی لوگو حرف نماد هست مثل : Skype ، Pinterest و LOUIS VUITTON.

از این نوع طراحی لوگو معمولا وقتی استفاده می شه که اسم برند کمی طولانی باشه.

طراحی لوگوهای عکس و متن دار ( ترکیبی )

طراحی لوگو ترکیبی عکس ومتن دار واسه برنده هایی پیشنهاد می شه که متن تنها و یا عکس تنها معنی کار اونا رو نرسونه.

با این روش میشه لوگوهایی طراحی کرد که قابل فهم و معنا دار باشه و یا ممکنه فردی ترجیح بده طراحی لوگو ساده ای نداشته باشه و همه چیز از همون نگاه اول به لوگو مشخص باشه. شرکتای خیلی از این نوع طراحی استفاده کردن مثل : amazon , puma و همراه اول.

از چه رنگایی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

رنگا تاثیر زیادی روی مخاطبین شما می ذارن. بهترین انتخاب واسه رنگ لوگو ، انتخاب یه رنگ تنها هستش. واسه کار و کاسبی خود رنگی مشخص انتخاب کنین و از این رنگ واسه طراحی لوگو هم هم استفاده کنین.

به طور مثال اگه واسه برند خود رنگ آبی رو در نظر گرفتین در همه جا از همین رنگ استفاده کنین تا ملکه ذهن بقیه شه.

به کار گیری لوگوهایی که تغییر رنگ هویت لوگو رو از بین جنگ هم بسیار مناسبه. این که لوگو شما رنگ پذیر باشه در طراحی سایتتون خیلی خوبه و با هر رنگی بازم معنی برند شما رو بازگو می کنه.

طراحی لوگو حرفه ای

طراحی لوگو حرفه ای در اصل به منحصر به فرد بودن لوگو اشاره داره. منظور طرحیه که فقط یادآور کار و کاسبی شما باشه و از جایی کپی نشده باشه. این نوع طرحا مثل طرحایی هستن که در بیلبوردها و یا کارت ویزیتا دیدین و چندین ثانیه به اون طرح فکر کردین. حس خوبی که بعد از دیدن یه لوگو به شما دست میده به این معنیه که اون لوگو به صورت حرفه ای طراحی و اجرا شده.

لوگو صدا

لوگو صدا، صداییه که مخصوص شما تولید شده و شما می تونین در پادکستا ، تیزرها ، تبلیغات و… از اونا استفاده کنین. این صداها تاثیر خوبی در حافظه شنوندگان باقی میذاره مانند صدایی که نوکیا موقع روشن شدن تلفنای همراه خود قرار داده بود. حافظه شنوایی در خیلی از افراد دنیا از حافظه بینایی قوی تره. با این حال تاثیر لوگو صدا بر حافظه شنوایی واسه خیلی از کسب و کارا از یه نماد تصویری بیشتره مانند رادیو و آموزشای صوتی و تصویری.

شنوایی

جمع بندی

با مطالعه این مطلب دریافتید که طراحی لوگو هیچ قانون خاصی نداره. در صورت رعایت کردن موارد گفته شده می تونین لوگوی زیبایی رو طراحی کنین.یعنی می تونین از لوگوی تصویری استفاده کنین یا از لوگوی متنی ، متناسب با نوع فعالیت و چیزای مورد علاقه خود لوگوی مورد نظر رو انتخاب کنین و از تکنیکایی که واسه طراحی اون گفته شد استفاده کنین.

به لوگوی خود معنا بدین. فرقی نداره که از چه اصولی و کدوم دسته بندی لوگو استفاده کنین مهم اینه که این نماد فقط مخصوص شما باشه و نه شما از لوگوی بقیه استفاده کرده باشین نه بقیه از لوگوی شما.

اگه هنوز مبادرت به طراحی لوگو واسه کار و کاسبی خود نکردین زودتر دست به کار شید و لوگوی انحصاری خود رو به همه معرفی کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: لوگوی موثر باید چه ویژگیایی داشته باشه؟

Written by