اصطلاح بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه ای یا Inbound Marketing یکی از اصطلاحات عادی سالای گذشته در بازاریابی و به طور خاص در بازاریابی دیجیتاله. در این مقاله با این اصطلاح مهم آشنا میشین.

دیجیتال

بازاریابی درون گرا (که با عناوین: بازاریابی جاذبه ای، بازاریابی ربایشی یا به انگلیسی inbound marketing هم شناخته می شه) یه جور بازاریابی غیرمستقیمه که به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر تبلیغات بر محتوا تمرکز داره. برخلاف بازاریابی برونگرا که بر فروش مستقیم تمرکز داره بازاریابی درون گرا تمرکز اصلی خود رو بر رفع سؤالات و نگرانیای ذهنی مخاطب قرار میده و در ادامه بدون اینکه مستقیماً محصول یا خدمتی رو به اونا معرفی کنه، خود مخاطب به این نتیجه می رسه که نسبت به خرید اقدام کنه.

واسه شناخت بهتر و دقیق تر بازاریابی درونگرا این مقاله رو بخونین که به صورت کلی شامل سرفصلای زیره:
outbound marketing چیه؟ inbound marketing چیه؟ • بازاریابی درونگرا به چه معنا هستش؟ • به چه دلیل لازمه از بازاریابی درونگرا استفاده کنیم؟ • زمان بازاریابی درون گرا (inbound marketing) فرارسیده س! • به چه دلیل به بازاریابی درون گرا نیاز دارین؟ • چیجوری بازاریابی درون گرا یا همون بازاریابی ربایشی رو شروع کنیم؟ • یاد بگیرین که پیشرفتتون رو اندازه گیری کنین! • بازاریابی درون گرا واسه کسب وکار شما مناسبه! • نمونه بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابیه که در اون گفتگوی مخاطب با کار و کاسبی یا برند، از طرف مخاطب شروع می شه.

فرض کنین که شما می خواین فرش بفروشین. در روش بازاریابی برونگرا و سنتی از تبلیغات و معرفی مستقیم محصول (فرش) استفاده می شه. اما بازاریابی جاذبه ای یا ربایشی روش هایی متفاوت داره. مثلا محتوایی دقیق و کارشناسی در مورد “روشای تشخیص فرش قلابی از اصل” جفت و جور می کنیم و اونو منتشر می کنیم، در این حالت خریداری که دنبال فرش باکیفیت و اصله یا حتی فعلاً قصد خرید نداره ولی کنجکاوه، مطلب شما رو می خواند و جذب تعهد و صداقت شما می شه.
این مخاطب اگه قصد خرید فرش داشته باشه حتماً سراغ شما میاد چون شما به اون کمک کردین تا فرش قلابی رو از اصل تشخیص بده. این یه مثال ساده از راه بازاریابی درونگراه.
به چه دلیل لازمه از بازاریابی درونگرا استفاده کنیم؟
در دنیای امروز که دریای بزرگی از اطلاعات دور و بر ما رو فراگرفته س و سرعت تولید اطلاعات هم در حال زیاد شدنه خریداران هم هرروز آگاه تر می شن. باوجود دنیای علم و اطلاعات فضای مجازی خریداران با یه جستجوی ساده می تونن اطلاعات دقیق و مفصلی درباره جنسا و خدمات در هرزمانی از شبونه روز به دست بیارن.
از طرفی باوجود شبکه های اجتماعی اطلاعات اجناس و خدمات پرطرفدار خیلی زود به اشتراک گذارده می شن و در کنار نظرات و تجربیات بقیه هیچ موضوع نگفته ای درباره اون کالا یا خدمت باقی نمی مونه.
این سطح از آگاهی خریداران تا الان در هیچ وقتی وجود نداشته. هرچند این موضوع نکته مثبتیه، اما روند بازاریابی و فروش رو در این دنیای پررقابت بیشتر از قبل سخت می کنه.
اما نگران نباشین بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی درونگرا بسیار قدرتمنده و به شما کمک می کنه تا دقیقاً اون چیزی رو که مخاطبان به دنبال اون هستن دقیقاً درجایی میخوان به دست بیارن.

چون روشای بازاریابی سنتی براساس جلب توجه مخاطبان کار می کنه، و هرروز توجه مخاطبان کمتر می شه درنتیجه اثر این روشای بازاریابی هم کمتر می شه.

طبق تحقیقات موسسه فورستر خریداران وقتی که تصمیم به خرید کالایی می گیرن حدود ۹۰% از سفر خرید رو صرف تحقیق و جستجو درجاهای جور واجور درباره محصول می کنن!
این آمار باحال نشون میده که چقدر بحث بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing مهمه، یعنی ۹۰% از زمان خرید در بخش بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی و تنها ۱۰% در بازاریابی برونگرا می گذره!
به زبون ساده بازاریابی درونگرا (بازاریابی جاذبه ای یا ربایشی) مشتریان رو به سمت شما می آورد نه اینکه شما اونا رو تعقیب کنین.
این موضوع به شما کمک می کنه تا با دید وسیع تری نسبت به آینده کسب وکار خود اراده کردن کنین و اهداف دقیق تری رو مشخص کنین.

اراده کردن

به چه دلیل به بازاریابی درون گرا نیاز دارین؟
• ایجاد تصور مطلوب از خودتون و اثر مثبت بر خریدهای بعدی مشتری
چون هدف شما حل مشکل مشتری و کمک به اونه پس مشتری همیشه تصویر مثبتی از شما داره.
• تواناییای بالا در جذب مخاطب هدف
واقعا کسی که از راه بازاریابی درونگرا وارد می شه مشتریه. در بازاریابی برونگرا هزینهاتون خیلی بیشتره و درآخر بیشتر ورودیا منتهی به خرید نمی شن
• ایجاد سهم بیشتر از رسانه های اجتماعی و درنتیجه ترافیک بیشتر واسه سایت شما
در بازاریابی درونگرا دقیق شدن و فوکوس کردن بر محتوا هستش و این موضوع موجب می شه تا در شبکه های اجتماعی بیشتر دیده شید و درباره شما صحبت شه که باعث افزایش ترافیک سایت شما می شه.
• مشتریان شما احساس می کنن که شریک شمان
چون با مشتری در تعامل هستین اونا با شما احساس مشارکت دارن و این موضوع نکته بسیار مثبتی در وفاداری اوناس.

• کمک به بهتر شدن سئو سایت

اصل بازاریابی درونگرا بر محتوا مخاطب پسند بوجود اومده، موضوعی که در سئو هم شدیدا مهمه. پس با به کار گیری این روش بازاریابی شما ً به بهتر شدن سئو هم کمک می کنین.

دوره سئو تخصصی

هر چیزی که درباره بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو (سئو یا SEO) باید بدونین

سئو

فرصت محدوده ثبت نام کنین

• برگشت سرمایه مثبت

در بازاریابی جاذبه ای معمولاً برگشت سرمایه (ROI) مثبت است، و یافته ها با پیش بینیاتون مطابقت داره.

• کسب اعتبار

با به کار گیری بازاریابی درونگرا و تولید محتوای کاربردی شما به عنوان یه منبع در بخش کاری خودتون معروف میشین.
در کنار امتیازات فوق برخلاف روشای بازاریابی سنتی که فقط در زمان اجرا مؤثر هستن. روش بازاریابی درون گرا همیشه اثر خود رو درزمان زمان می ذاره. مطالب و کمپینایی که شما ایجاد کردین تا وقتی که مخاطب اونا ببینه می تونن بازم واسه شما سود رسون باشن.
مثلاً یه مقاله قوی درباره موضوعی در بلندمدت هم منبعی واسه خیلی از مخاطبانه و تا وقتی که در سایت یا وبلاگ شما هست مشتریان رو واسه شما جذب می کنه.
این در حالیه در کنار این روند مزیت ترافیک ورودی سایت شما و رونق در شبکه های اجتماعی و حتی بازاریابی دهن به دهن هم ادامه داره.
اما کلید بازاریابی درونگرا اینه که یه روش هدف دار تولید محتوا واسه رفع نیاز مخاطبان در مرحله قبل از خرید بسازین! با انجام این کار محتوای با ارزشی رو مختص بازدیدکنندگان اون محصول ارائه می کنین و در ادامه اونا تبدیل به مشتریان شما می شن.
مثلاً اگه محصولی مانند عینک دارین لازمه محتوای مهم و کاربردی در مورد خرید عینک، تشخیص عینکای اصل، انتخاب عینک مناسب و بقیه اطلاعاتی که مشتری در مرحله قبل از خرید به دنبال اوناس جفت و جور کنین.
این محتواها می تونه به شکل ویدیو، صوت، متن، عکس، اینفوگرافیک و هر چیزی که به مخاطب کمک کنه تا راحت تر و راحت تر خرید کند باشه. واسه انتخاب نوع محتوا و موضوع اون می تونین از مخاطبان نظرسنجی کنین یا از آمار بازدید محتواهای قبلی یافته ها با ارزشی استخراج کنین.

بازاریابی جاذبه ای کمک می کنه تا مخاطب شما از چرخه خرید دور شه و استرس خرید اجباری رو نداشته باشه و به شما مانند یه مشاور بی طرف احساس آسودگی کنه، اینطوری خیلی سریع اعتماد اون جلب می شه.

استرس

تصور کنین چقدر خرید راحت تره وقتی که شما خیلی راحت هر اطلاعاتی که می خواین در دسترسه بدون اینکه کوچیک ترین زور و فوریتی واسه خرید وجود داشته باشه.
این واقعا آرزوی تموم خریدارانه که در اینجور شرایطی به دنبال کالای موردنظرشان باشن چیزی که در بازاریابی برونگرا و سنتی برعکس اون عمل می کنه.

ابزاری واسه بازاریابی درونگرا هست؟

هیچ ابزاری واسه بازاریابی درونگرا وجود نداره که به تنهایی کار کنه، واقعا بازاریابی درون گرا نتیجه وسیله ها و فوت وفنای مختلفیه که در کنار هم موجب حصول نتیجه دلخواه می شن.

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) رو نمیشه به قسمتای جداگونه تقسیم کرد، هر بخشی از اون دارای قدرت مستقله. درحالی که ما به سئو متکی هستیم تا بازدیدکنندگان رو از موتورهای جستجو به سمت سایت ما هدایت کنه، اگه هیچ محتوایی در سایت وجود نداشته باشه سئو هیچ قدرتی نداره!

بدون رسانه های اجتماعی و وبلاگا افراد جدید و علاقه مند مارا پیدا نمی کنن. و حتی باوجود سئو، محتوا و رسانه های اجتماعی اگه برنامه ای واسه جذب مخاطب نداشته باشیم بازم بی فایده س.

بیشتر موفق ترین کمپینای بازاریابی درونگرا شامل تموم یا بخش از عناصر زیر هستن:

• سئو (SEO)

بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (سئو) بخش مهمی از بازاریابی درونگرا حساب می شه. با به کار گیری تجزیه وتحلیل کلمات کلیدی پرکاربرد، طراحی سایت متناسب با سئو و بقیه روشای بهینه سازی می تونین نام شرکت و اجناس خود رو در بالاترین یافته های جستجو واسه مخاطبان علاقه مند به نمایش بذارین تا اونا رو به سایت شما هدایت کنه.

• وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی علا رغم تصور افراد هنوز یکی از شایع ترین وسایل بازاریابی ورودیه و می تونه نقش بسیار مهمی در هدایت ترافیک به سایت شما داشته باشه.
یکی از اشتباهات بزرگ کسب وکارها اینه که خیلی راحت وبلاگ نویسی رو کنار می ذارن درحالی که هنوزم وبلاگا یکی از پربازدید ترین شامل اینترنته.

• رسانه های اجتماعی

باوجود ۶۷% از مخاطبان بزرگ سال در فضای آنلاین که از شکلای جور واجور رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس آپ و نظایر اونا استفاده می کنن، نمیشه از رسانه های اجتماعی در بازاریابی درون گرا بیخیال شد. شبکه های اجتماعی به دلیل جذابیتای ارتباطی که دارن یکی از قوی ترین بازوهای بازاریابی درون گرا حساب می شه.

• رویدادهای آنلاین و وبینارها

رویدادهای زنده و وبینارها یکی دیگه از وسایل بازاریابی درونگراه که به شما امکان میده تا مخاطبان بیشتری جذب کنین. یادتون نره در این روش هم باید همون راه و روش غیرمستقیم رو دنبال کنین.
وسیله ها و روشای دیگری هم وجود دارن که به شما کمک می کنن تا بازاریابی درون گرا رو اجرا کنین. مثل فیلما، روزنامه ها و مجلات، کتابا و خبرنامهای الکترونیکی، سخنرانی و هر فرصتی واسه به اشتراک گذاشتن محتوای مهم شما واسه بازاریابی درونگرا .

چیجوری بازاریابی درونگرا رو شروع کنیم؟

وقتی که شما بازاریابی درون گرا رو شروع می کنین هرچقدر بیشتر سرمایه گذاری کنین بیشتر نتیجه می گیرین. اما نکته مهمی که هست اینه که پول اولویت اصلی نیس.

سرمایه گذاری

مهم محتوایه که تولید می کنین. محتوای شما تو یه کلمه باید کشنده باشه! اون قدر تأثیرگذار و کاربردی باشه که مخاطب شما نتونه از اون صرف نظر کنه. لازمه با تعهد و عشق به خدمتگزاری مخاطبان اونو تولید کنین.
در ادامه چگونگی شروع بازاریابی درونگرا رو توضیح می دیم:

• اول مخاطبان هدف خود رو شناسایی کنین و هر چیزی که لازمه درباره اونا یاد بگیرین. اگه شما ندونین که اونا چه میخوان نمی تونین واسه اونا محتوای مناسب تولید کنین.
• یه داستان منحصربه فرد و راضی کننده واسه خود بسازین، اینکه به چه دلیل مخاطبان باید به شما گوش کنن؟
• رسانه ارتباطی خود رو انتخاب کنین: وبلاگ، اینستاگرام، تویتر یا هر رسانه ای که مخاطبان بیشتری در اونجا دارین.
• محتوای خود رو بسازین و طبق یه تقویم وقتی منظم منتشر کنین.
خیلی مهمه که طبق یه برنامه منظم همیشه محتوای جدید بسازین و در اختیار مخاطبان بذارین، یادتون نره که موضوع محتوای شما باید روی مشکلات و نگرانیای مشتری متمرکز باشه نه اجناس و کسب وکار شما.

مشکلات

به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر تعداد محتواها بازاریابان باید بر کیفیت محتوا تمرکز کنن،محتوایی که مخاطبان رو آموزش میده و قدرت و نفوذ برند شمارو بوجود میاره. فقط محتوای باکیفیت به اشتراک گذاشته می شه و موجب دسترسی شما به مخاطبان بیشتر،افزایش اعتماد مخاطبان می شه. با محتوای نادرست مخاطبان شما از دست می رن و اعتبارتان آسیب می بینه.

دوره بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

محتوای با کیفیت “پادشاه” است

فرصت محدوده ثبت نام کنین

یادتون باشه که زمان مناسب واسه تجزیه وتحلیل اطلاعات به صورت هفتگی اختصاص بدین. این کار موجب می شه تا درک کنین که چیجوری عملیات بازاریابی خود رو بهتر کنین و اشکالات و نواقص رو برطرف کنین.
هنگام امتحان یافته های تلاش هاتون در بازاریابی جاذبه ای چندین روش رو می تونین استفاده کنین.
روشای زیادی واسه بررسی پیشرفت شما هست ازجمله: رتبه بندی در موتورهای جستجو، لینکای ورودی به سایت شما، بازدیدها و نظراتی که در مورد مقالات انجام شده و معیارهای دیگری که هست، اما شما باید ملاک مناسبی رو به دست بیارین.
مثلاً اگه شما ۵۰۰۰ دنبال کننده در اینستاگرام داشته باشین ممکنه به نظر خوب باشه اما این تعداد آمار دقیقی در مورد وضعیت کسب وکار شما و یافته های بازاریابی درون گرا نشون نمی ده.
شما باید آمارهای مالی رو هم بررسی کنین که چه تعدادی از این افراد خرید کردن. واقعا خریدهای انجام شده مشخص می کنن که چقدر در اجرای سیستم بازاریابی موفق عمل کردین.
یکی از معیارهای دیگه اندازه ورودی ارگانیک از موتورهای جستجو هست، وقتی مخاطب شما به صورت مستقیم از جستجوی موتورهای جستجو مثل گوگل به سایت شما وارد می شه نشون دهنده اینه که شما تونسته اید محتوایی مهم و مخاطب پسند بسازین.

بازاریابی درونگرا واسه کسب وکار شما مناسبه!

با در نظر گرفتن گسترش رو به رشد اینترنت و شکلای جور واجور رسانه های اجتماعی اثر اونا هرروز در زندگی ما و تصمیماتی که می گیریم بیشتر می شه. مشتریان اطلاعات هر کالایی رو خیلی راحت به دست می یارن و این موضوع رقابت رو سخت تر می کنه.
بااین وجود سیستمای بازاریابی سنتی دیگه کارایی خود رو ازدست دادن و لازمه که به سمت بازاریابی درونگرا قدم ورداریم.

جمع بندی

بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه ای یا ربایشی روش ایه که مشتریان امروز دوست دارن، روشیه که بر مبنای کمک به مشتریان واسه به دست آوردن نیازشون بوجود اومده. اصل اول این روش بازاریابی ایمان به محصول و خدماته، اگه از کیفیت کسب وکار خود مطمئنین بازاریابی درونگرا یه کاتالیزور قدرتمنده که سکوی پرتاب شما میشه.
وقتی که شما به مشتری کمک می کنین تا بتونه محصولی باکیفیت و مناسب جفت و جور کنه اونم به شما کمک می کنه تا بتونین مشتریان بیشتر و سود بالاتری به دست بیارین. بازاریابی ربایشی روشی مساوی و برد-برد در دنیای پرهیاهوی بازاریابی آنلاینه، پس هرچه زودتر هم جهت با پیشرفت کسب وکار خود ازش استفاده کنین.

Written by